RESEPI TART BADAM & COKLAT

View previous topic View next topic Go down

RESEPI TART BADAM & COKLAT

Post  zaini on Fri Sep 05, 2008 7:18 am

Assalamualaikum semua,

Sempena nak menyambut bulan Syawal bolehlah mecuba resipi ni...

Ni saya bagi resipi yang ada dalam simpanan. Tak pernah cuba jadi tak tau sedap atau tidak. Jadi ke tidak pun, tak tau la jugak.
Kalau ada keberanian tu, cuba la.

Tat badam

100g badam serbuk
270g tepung
200g gula kastor
170g mentega
1/2 camt serbuk kayu manis
3-4 camb susu segar

Gaul semua bahan diatas hingga sebati.
Rehatkan sebentar.
Terap guna acuan tat.
Cucuk2 dengan garpu.
Bakar hingga masak.

Badam biji secukupnya - bakar hingga masak
Cooking coklat - cairkan tanpa minyak

Isi badam dalam kulit tat yang dah masak, tuang coklat.
Biarkan beku,


Tat coklat

250g tepung
50g badam serbuk
Secubit garam
125g gula kastor
125g mentega
1-2 camb susu segar - jika perlu

Pukul mentega dan gula hingga gebu.
Masukkan tepung, serbuk badam dan garam.
Gaul hingga jadi doh.
Tambah susu jika perlu.
Rehatkan doh 1/2 jam sebelum guna.
Terap dengan acuan tat.
Cucuk dengan garpu, bakar hingga masak.

150ml fresh krim/whipping krim
40g mentega
1 cawan jus oren
180g cooking coklat
Badam keping - bakar hingga garing

Coklat diparut kasar.
Satukan dengan krim dan butter di dalam periuk.
Kacau di atas dapur dengan api perlahan hingga coklat cair.
Angkat dari api dan masukkan jus oren.
Kacau rata.
Sejukkan dalam peti sejuk sekurang-kurangnya 2 jam.
Paip dalam kulit tat yang dah sejuk.
Hiaskan dengan kepingan badam.

Selamat mencuba

zaini

Female Number of posts: 10
Age: 44
Location: Wisma Celcom, PJ
Registration date: 2008-09-05

View user profile

Back to top Go down

Re: RESEPI TART BADAM & COKLAT

Post  mk_usu on Mon Sep 08, 2008 4:06 am

W'salam...

Tq Zaini bg resepi ni, boleh cuba buat....bila taun nk buat tk tau la.. Very Happy

Kalau hang ada resepi untuk pelbagaikn masak ayam d bulan posa ni, syer2 la kt sini. Pening la nk masak menu yang sama je.Hang bg la resepi yang senang nk cari bahan n cepat tuk d masak...

mk_usu

Number of posts: 3
Registration date: 2008-09-05

View user profile

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum